Intelligencia- és figyelemvizsgálat

0

Intelligencia teszt

Az intelligencia egy meglehetősen összetett fogalom, mellyel kognitív képességeink színvonalára utalnak. A kutatások alapján úgy tűnik, az intelligenciatesztek segítségével olyan képességeket tudunk mérni, melyek az iskolai előmenetel meglehetősen jó előrejelzőinek bizonyulnak.

Az intellektus meghatározására leggyakrabban olyan gyermekeknél van szükség, akiknél iskolai (vagy esetleg már óvodai) tanulmányaik során a kortársaikhoz képest elmaradást vagy a különböző részképességeket igénylő feladatokban nagy ingadozást mutató teljesítményt tapasztalnak pedagógusaik. A képességprofil feltárása segíti a szülőket és a tanárokat is abban mely területekre kell kiemelt figyelmet fordítani, fejlesztést alkalmazni, valamint, hogy képességei alapján milyen reális teljesítményt várhatnak el a gyermektől. Megmutatja a gyermek erősségeit, azokat a részterületeket, melyeken jó képességekkel rendelkezik, amikre támaszkodni lehet a fejlesztés során.

 

intelligenciavizsgálat

A képességek feltérképezése emellett segíti a szülőket abban, hogy milyen iskolatípusban gondolkodhatnak a továbbtanulás alkalmával, milyen készségeket igénylő pályák felé terelgessék gyermekeiket.

Felnőtteknél az intelligenciamérésre leggyakrabban személyes érdeklődésből vagy esetenként bizonyos döntések meghozatala előtt (pályaváltoztatás), egyetemi, főiskolai sikertelenségek miatt kerül sor. A teszt felvétele segít a figyelem, vizuális észlelés és reprodukció, a felfogóképesség és fluid gondolkodás, a memória, a kezesség, a szerialitás, a feldolgozási sebesség, valamint a verbális gondolkodás és kifejezőképesség kapcsán felmerülő problémák diagnosztizálásában. Ezen információk nem csak a hétköznapi életben, de élsportolóknál a teljesítmény fokozásában is nagy segítséget nyújthatnak.

Az általam alkalmazott intelligenciavizsgálattal 6 éves kortól mérhetőek a gyermekek.

Figyelemvizsgálat

Az intelligenciatesztekhez hasonlóan a figyelemvizsgálat elvégzésére is leggyakrabban a pedagógusok jelzéseit követően kerül sor, olyan gyermekeknél, akiknél csapongó, rövid ideig tartó figyelemről, esetleg ehhez társuló mozgásos nyugtalanságról számolnak be gondozóik, tanáraik.

A figyelemzavar és hiperaktivitás diagnosztizálása pszichiáter feladata, a szűrőeljárásként is használatos figyelemtesztek felvételét, a magatartás megfigyelését pszichológus is elláthatja, majd tapasztalatai alapján javasolhatja a szülőknek az esetleges továbblépés szükségességét. Ha Ön is észrevette, hogy:

  • gyermeke figyelmét nehéz pár percnél tovább lekötni,
  • tekintete, figyelme ugrál,
  • külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét,
  • a saját maga által választott játékokban sem kitartó,
  • nem vagy csak részben teljesíti, amit kérnek tőle,
  • gyakran elfelejt dolgokat,
  • szétszórt, kapkodó,
  • mozgásigénye nagy, hosszabb időre nehezen leültethető,
  • mozgása összerendezetlen,

akkor érdemes pszichológus segítségét kérnie.

A figyelemzavaros gyerekekre az óvodai, iskolai pedagógusok sokszor magatartásuk miatt panaszkodnak. Az ilyen gyerekeket sokkal nehezebb lekötni, tartósan bevonni a foglalkozásokba. A szabályokat kevésbé tartják be, szertelenek, nem követik a kialakított napirendet, nehezen kontrollálhatók, a nevelés máskor megszokott eszközei nem működnek náluk, mivel viselkedészavaruk forrása nem neveltetésükből fakad.

A korai diagnózis segíthet abban, hogy a gyakran idegrendszeri éretlenségből fakadó lemaradás fejlesztés útján minél előbb kompenzálódjon, a gyermek felzárkózzon társaihoz, ezalatt pedig pedagógusai és szülei is segítséget kapjanak nevelését illetően.

A figyelem vizsgálatára már 4-5 éves kortól lehetőség van.

A vizsgálat 3 alkalomból áll. Az első alkalommal a szülő(k)vel beszélgetünk a gyermekről, a vizsgálat kérésének okáról, a következő másfél-két órás alkalom során megtörténik a gyermekkel a vizsgálat felvétele, majd a harmadik alkalommal a szülő írásos és szóbeli visszajelzést kap a gyermek eredményeiről.